12 Cara Legakan Mabuk Hamil Dengan Berkesan

Energizing Soy Protein (ESP) Peppermint Vitamin Untuk Angin Vitamin Untuk Ibu Hamil Vitamin Untuk Ibu Mengandung
Mabuk , muntah , loya adalah perkara yang normal ketika hamil . Setiap orang tak sama alahan ketika hamil. Ada yang hanya mengalami mabuk hamil di awal kehamilan 3 bulan pertama, berhenti semasa trimester kedua tapi mabuk semula pada trimester ketiga. Ada yang hanya mengalaminya di awal kehamilan sahaja dan ada juga yang alah sepanjang 9 bulan kehamilan.
Cara Untuk Legakan Mabuk Hamil
 
Macam sya syukur Alhamdulillah tak ada alami sebarang alahan ketika hamil kedua dua permata hati
sya.Nak mengidam itu ini pun memang jauh sekali.Pemakanan macam biasa jer.
Bagi yang mabuk hamil, sya kongsikan  12 Cara Untuk Legakan Mabuk Hamil dengan Berkesan.Caranya mudah aja dan semoga dapat membantu ibu-ibu hamil semua. Jangan risau, mabuk hamil ni bukan penyakit ia hanyalah disebabkan oleh hormon yang tidak berubah-ubah semasa hamil. Yang penting jangan biar sehingga rasa letih dan lapar sebab itu boleh membuatkan rasa loya tu datang.
 

 12 Cara  Legakan Mabuk Hamil dengan Berkesan

 
1. Pastikan ibu makan sikit tapi secara kerap ya. Sediakan biskut atau snek ataupun buah yang boleh dimakan segera jika rasa lapar.
2. Jangan tinggal makanan berprotin. Ibu boleh minum minuman berprotin seperti ESP. Saya nak share kenapa digalakkan untuk ambil ESP..sebabnya ESP ni serbuk protin kualiti tinggi yang mempunyai indeks glisemik rendah. Makna kata, pelepasan tenaga secara berperingkat. Orang yang loya dan mabuk ni boleh buat
badan letih. Dari pengalaman ummi sendiri, ESP memang sangat membantu untuk bagi tenaga sepanjang hari. Tambahan pula, ESP ni menguatkan rahim.
 
Cara Untuk Legakan Mabuk Hamil
 
 
3. Makan hidangan sejuk..kadang kala makanan yang panas tu boleh buat kita rasa mual. Jadi tukar, cuba makan makanan sejuk contohnya salad buah-buah segar, kek atau dessert.
 
4. Breakfast atas katil. Ni bukan lah nak turutkan sangat rasa loya tu tapi kalau dah setiap kali bangun dari katil je perasaan loya tu membuak-buak..apakata tangguh sekejap sebelum ke toilet..kudap dulu sarapan pagi di katil sebelum bingkas bangun.
 
5. Gunakan diari mabuk hamil. Tick waktu bila yang rasa loya dan mabuk tu paling kuat terasa. Dari situ, boleh tahu dan plan masa terbaik untuk makan dan minum
 
6. Minum antara waktu makan. Kalau rasa susah nak telan air, hadkan minuman antara waktu makan tu. Tapi jangan lupa untuk minum air kerap sepanjang hari untuk elakkan dehidrasi yang boleh membahayakan ibu
dan bayi.
 
7. Banyak berehat. Nak buat macam mana kan bila dah loya tu datang. Bukan kita yang mintak. Jadi di sarankan banyak berehat lagipun rehat tu penting di awal kehamilan, jangan lasak-lasak sangat sebab masih di fasa fragile orang kata.
 
8. Hidu bau lemon, Bau lemon memang menyegarkan. Selain ambil bau lemon, boleh hiris lemon dan letakkan dalam air sejuk dan minum memang nyaman rasanya
 
9. Minum teh halia. Jangan guna banyak..sekadar ambil rasa halia untuk mengurangkan rasa loya. Tak pun cuba Peppermint Ginger ni memang terbaik untuk legakan mabuk hamil.
 
10. Makan multivitamin kehamilan. Ada kajian menunjukkan makan multivtiamin ni boleh membantu kurangkan mabuk loya. Masa mabuk, of coz kita tak lalu nak makan kan. Banyk nutrisi hilang..sepatutnya time tu kita perlu bnayak nutrisi sebab perkembangan bayi pantas di awal2 kehamilan.
 
11. Cuba terapi. Tak salah masa hamil berkunjung ke spa untuk buat urutan lembut di tanga dan kaki..Buat manicure pedicure pun best. Kalau nak urut pastikan tukang urut tu tahu urutan untuk ibu yang hamil.
 
12. Bersembang dengan kawan-kawna yang memahami. Mesti ada kawan-kawn kita yang senasib. Kadang2 meluahkan apa yang kita rasa pada orang pernah merasainya sedikit sebanyak boleh membantu kita .

 

Walaupun sedang mabuk, adalah penting untuk ibu-ibu ambil makanan seimbang dan sihat. Kalau tak lalu nak makan, rasa kembang tekak dan kalau makan muntah balik dan sebagainya..memang takda selera la nak makan kan?

Cuba ikut 12 langkah di atas..insyaaAllah mungkin ada salah satu kaedah dapat kurangkan loya.

Dan jangan lupa juga pengambilan vitamin prenatal terutama asid folic masa awal kehamilan tu. Jangan tinggal langsung ya. Penting sangat untuk elak spina bifida pada bayi. Saya syorkan pengambil Set Ibu Hamil Shaklee. 

Jika ingin mendaptkan set ibu hamil atau sebarang produk shaklee bole contact saya seperti talian di bawah : –

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge