Masalah Period Tak Teratur

Cara Atasi Period Tak Teratur Dengan Mudah

Vitamin Untuk Kesuburan Vitamin Untuk Wanita
Kitaran haid sangat penting untuk kaum wanita terutamanya wanita yang telah mendirikan rumah tangga.Mempunyai kitaran tetap bermakna tempoh di antara haid adalah konsisten.Haid atau period biasanya 28 hari, tetapi bergantung kepada setiap individu wanita, boleh jadi setiap 20 hari kepada setiap 35 hari.
Apakah yang dimaksudkan dengan kitaran haid yang tidak teratur?
Mempunyai kitaran yang tidak tetap bermakna tempoh di antara haid berbeza setiap bulan. Iaitu, kadang-kadang mereka datang setiap 28 hari, kadang-kadang setiap 20 hari, kadang-kadang setiap 30 hari.
Faktor haid tidak teratur antaranya ialah:
  •  Pertambahan atau kehilangan berat badan
  •   Terlebih senaman
  •   Pemakanan yang kurang baik (atau diet yang terlalu tinggi dalam karbohidrat)
  •   Merokok
  •   Penggunaan dadah
  •   Kafein
  •   Penggunaan alkohol yang berlebihan
  •   Stress meningkat
  •   Sindrom Polycystic ovari
  •   Keabnormalan rahim (fibroid / sista / pycos / endometriosis)
  •   Ketidakseimbangan hormon yang berkaitan dengan pramenopause
  •   Ubat-ubatan
  •   Kemoterapi
  •   Baru melahirkan anak, keguguran, atau D & C
  •   Penyusuan susu ibu
Bila kita perlu bimbang mengenai tempoh haid yang tidak teratur?
 
Apabila haid tidak datang atau tidak teratur boleh menjadi petunjuk pertama bahawa kita memerlukan perhatian perubatan. Jika kita mempunyai tempoh konsisten haid tidak teratur, kita perlu dinilai untuk PCOS. PCOS memberi kesan sehingga 10 peratus daripada wanita dalam usia reproduktif.
Kita juga perlu menjalani ujian tiroid dan penyakit lain yang boleh dikaitkan dengan haid yang tidak teratur.
Apabila haid tidak teratur ianya memberi kesukaran untuk menentukan waktu subur. Waktu subur ini penting jika kita merancang untuk mendapatkan zuriat.
Apa yang perlu saya buat untuk masalah haid tidak teratur?
 
Berjumpalah dengan doktor untuk mendapatkan rawatan yang sepatutnya. Selain itu, dengan pengambilan supplement juga dapat membantu memberikan kitaran haid yang tetap setiap bulan.
Cadangan sya ialah dengan mengambil Gla Complex dan juga Vivix untuk  mengembalikan kitaran haid yang normal.
Jom tengok sekejap video dari Puan Ija Ramli yang ada masalah period tak teratur ni
sampai suami beliau En Munzir pun naik bingung.Jom saksikan.

Jom kita tengok pula testimoni apa kata mereka yang telah mencuba supplement Shaklee ini:
Testimoni 1 :  Lama dah saya alami period tak teratur, saya ambil Vivix belum sampai sebotol,
period terus keluar dan lancar. Sekarang period keluar lancar, badan pun lebih sihat dan bertenaga. Memang terbaiklah Vivix.
Testimoni 2: Saya tak period hari tu, perut selalu sakit macam nak period. Sampai berbulan-bulan. Tapi lepas minum Vivix, period jadi teratur.
Testimoni 3 :
Sebelum kawin memang period tak teratur.Lepas kawin Ambil VIVIX dan GLA
berselang seli Alhamdulillah period dah ok..
Buat semua para wanita di luar sana, jangan ambil ringan bila haid anda tidak teratur ye.
Cepat-cepat dapatkan rawatan dengan doktor bagi mengelakkan masalah penyakit yang lain. Dan jangan lupa untuk mengambil supplement juga ye.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge