Hilangkan Batuk Semasa Hamil

Cara Mudah Hilangkan Batuk Semasa Hamil

Garlic Omega Guard Vita-Lea Vitamin C Vitamin Untuk Ibu Hamil Vitamin Untuk Ibu Mengandung

Anda nak hilangkan batuk semasa hamil?

 
 
Batuk ketika hamil sangat la memeritkan dan menyeksakan. Apa lagi kalau batuk yang teruk, berkahak dan berlarutan sehingga berminggu-minggu malah ada yang berbulan.
 
Selain menyeksakan, lebih stress lagi, batuk sampai terkencing pun ada. Itulah realiti ibu hamil yang terpaksa dihadapi.
 
Bahaya sebenarnya batuk sampai berkahak ni. Kerana kalau tidak dirawat, lama-kelamaan kahak boleh dijangkiti.
 
Rasa tak tahan menahan batuk sampai rasa nak makan ubat je.
 

Tapi, tak bahaya ke ambil ubat batuk semasa hamil?

 
Tak ada ubat yang 100% selamat untuk ibu hamil. Ubat-ubatan ni mengandungi bahan kimia yang tak sesuai untuk perkembangan bayi di dalam kandungan. Nasihat dari doktor pakar amat diperlukan sebelum ibu hamil mengambil sebarang ubat.
 
Elakkan dan hindari daripada mengambil ubat-ubatan terutamanya semasa trimester pertama kerana semasa 12 minggu pertama bayi ni, adalah proses pembentukan organ-oragan utama badan.
 
Jadi, apa nak buat untuk hilangkan batuk yang menyeksakan ni?
 Cara Mudah Hilangkan Batuk Semasa Hamil
 

 

Banyak tips dan petua yang boleh anda cuba sebenarnya. Ada yang berkesan, dan ada juga yang mungkin tak berkesan untuk anda.
 
Di sini, saya akan berkongsi 5 Cara Mudah Hilangkan Batuk Semasa Hamil .
 

1. Minum banyak air kosong

 
Pastikan anda minum air kosong yang banyak dan secukupnya untuk mengelakkan badan terhidrasi.
 
Pengambilan air masak yang secukupnya juga akan melancarkan proses detoks iaitu membuang toksin dari badan.
 

2. Berkumur dengan air garam

 
Bancuhkan sedikit garam dan air suam.
 
Kumur dengan air garam ni, 2@3 kali sehari. Ini akan membuatkan tekak anda merasa selesa.
 
Kumur ye, bukan telan terus.

3. Mandi dengan air panas

 
Caranya mudah sahaja. Pasang hot shower semasa mandi, tapi tak perlu sampai berasap bilik mandi. Then, mandi macam biasa namun lebihkan siraman pada bahagian belakang badan.
 
Ia akan membantu melonggarkan kahak yang melekat di paru-paru dan senang nak hembus buang lepas tu. Apabila dapat buang mukus yang banyak tu, barulah lega pernafasan dan hilang sakit kepala segala.
 
Lepas mandi, boleh sapukan minyak panas atau Vicks pada belakang badan, tengkuk, dan kaki.
 

4. Limau nipis bersama madu / kicap

 
Caranya paling mudah.Perahkan beberapa titis jus limau nipis pada sesudu kicap / madu untuk dijadikan ‘ubat batuk’ stail lama.
 
Cara ni memang sangat berkesan.Saya sendiri menggunakan cara ni semasa batuk teruk beberapa
bulan lepas.
 

5. Ambil vitamin ibu hamil

 
Selain mengambil makanan yang seimbang dan berkhasiat, sangat-sangat penting ibu yang hamil untuk konsisten ambil vitamin kehamilan. Kerana semua sistem dalam badan kita akan bergerak dua kali ganda daripada sebelum hamil.
 
Vitamin untuk ibu hamil secara tidak langsungnya membantu untuk menguatkan sistem pertahanan badan ibu itu sekali, untuk melawan virus dan bakteria. Bukan untuk batuk berkahak sahaja, malah untuk mencegah dari jangkitan penyakit lain juga.
 
Digalakkan ibu yang hamil dan batuk untuk ambil vitamin:
 
Multivitamin (Vitalea) – Mengandungi vitmain dan mineral lengkap untuk tampung keperluan badan ibu, terutamanya Zinc yang memabntu menguatkan immune system badan.
 
Vitamin C – Meningkatkan sistem imunisasi badan kita.
 
Asid lemak Omega 3 – Iaitu dikenali sebagai peransang kepada sistem imunisasi badan. Omega 3 penting untuk melawan jangkitan yang berlaku dalam badan dan juga meningkatkan aktiviti-aktiviti sel-sel putih untuk melawan jangkitan bakteria jahat.
 
Garlic – Tumbuhan yang terbaik membantu untuk melawan virus dan bakteria jahat.
 
Selain vitamin di atas, ibu hamil juga digalakkan untuk mengambil B Complex (mengawal stress, mengelakkan kecacatan pada bayi), Ostematrix(sumber kalsium) dan ESP (protein untuk memberi tenaga pada ibu dan juga perkembangan bayi yang sihat).
 
Semoga perkongsian ini membantu ibu hamil yang mengalami masalah batuk.
 
Cuba ya, in sya Allah sangat membantu. Jangan biarkan masalah batuk ni berbanjangan hingga menyeksakan diri anda sendiri, malah takut ada risiko jangkitan lain pulak nanti.
 
Cara semulajadi ni, dijamin selamat dan takde masalah untuk bayi di dalam kandungan.
 

Boleh hubungi saya untuk dapatkan vitamin ibu hamil ni ye. Saya akan consult cara pemakanan yang betul supaya anda mendapat kesan yang terbaik.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge