Tips Cuci Puting Susu Supaya Tak Berkerak

Basic H Tips

 

Botol susu adalah antara keperluan penting untuk anak-anak kecik.Biasa kita tengok dan sya sendiri pasti akan mmilih botol susu yang terbaik untuk anak-anak , adalah penting juga untuk ibu-ibu pastikan supaya dapat mencuci puting susu supay atak berkerak supaya tidak menjadi tempat pembiakan bakteria seperti e coli dan salmonella.

Mesti kita tak nak kan tengok puting botol anak kita berkerak.Mesti malu kalau sampai ada yang tegur.Botol mahal-mahal tapi puting  susu berkerak.Dah berkerak satu hal ada pulak kesan hitam-hitam akibat dari mencuci tidak bersih.Kesian anak kita minum susu dengan puting yang tak bersih sepenuhnya.

Ibu-ibu jangan ambil mudah tau kalau puting susu tak bersih pun boleh menyebabkan anak jatuh sakit seperti cirit – birit , muntah dan lebih teruk kalau di jangkiti bakteria e coli dan salmonella

Jadi untuk kali ini sya nak kongsikan dengan ibu-ibu semua tentang cara yang betul untuk cuci puting susu supaya tak berkerak dan semestinya akan menjimatkan duit ibu-ibu untuk beli selalu puting susu.

Atasi Masalah Puting Susu Supaya Tak Berkerak

 

Tips Cuci Puting Susu Supaya Tak Berkerak

 

1. Basuh botol sebaik anak habis menyusu

Pastikan sebaik saja anak habis menyusu kita terus basuh botol susu yang telah di gunakan.Jangan nak peram sampai dua tiga jam baru nak basuh.Lebihan susu yang tertinggal di puting dan botol yang menjadi punca terjadinya puting berkerak dan lagi teruk susu yang lama terbiar akan basi dan menjadi tempat pembiakan kuman.

 

2. Cuci dengan pencuci botol

Ramai ibu-ibu mengambil jalan mudah dengan mencuci botol susu anak menggunakan sabun basuh pinggan. JANGAN !!! Pastikan ibu-ibu mencuci dengan sabun khas untuk mencuci botol kerana kandungannya adalah sesuai untuk botol susu bukan seperti pencuci pinggan yang biasa.

 

3. Asingkan bahagian-bahagian puting

Part yang sangat penting adalah mengasingkan bahagian puting.Ibu-ibu jangan malas untuk asingkan puting setiap kali nak cuci puting susu ye.Bab ni memang sering kali ibu abaikan sebab agak leceh dan sering di pandang remeh oleh ibu-ibu.

 

4. Sterelkan

Bab sterelkan ptuing susu mahupun botol susu anak ni memang ibu-ibu sering pandang remeh. Bermacam alasan di bagi.Cukup sekadar cuci biasa la , tak ada duit nak beli sterelizer la ,..Cukup dengan beralasan tu yer ibu-ibu..Lepas ni dah boleh buat tanpa ada alasan lagi sebab tanpa sterelizer pun ibu-ibu dah boleh nak stereilkan botol susu mahupun puting susu anak.hanya dengan pakai periuk di rumah pun dah boleh buat tau.Caranya rebus air panas terlebih dahulu sampai mendidih tutup api sekejap dan masukkan semua botol susu anak.Ikut cara ketiga tadi tau iaitu asingkan bahagian botol susu semua.

 

Ps : Pastikan botol susu di cuci dahulu sebelum di sterelkan.

 

5. Keringkan

Selepas disterelkan , jangan lupa keringkan botol susu di rak penyimpanan botol susu.Kalau tak ada boleh gunakan rak pinggan mangkuk jer.Jangan simpan botol sus dalam keadaan basah sebab bila di biarkan lama tak guna ai akan meruap , jadi lembab dan akhirnya ada bakteria.

 

Ok ibu-ibu boleh mencuba 5 tips yang sya berikan.

 

Kalau puting susu anak dah berkerak , cuci pun susah nak hilang macam mana pula??

 

Jangan risau , jangan susah hati sebab ada penyelesaiannya.Boleh gunakan BASIC H SHAKLEE yang mencuci dengan lembut , tapi berkesan untuk menghilangkan kerak di puting susu anak-anak.Ianya 100% semulajadi selamat dii gunakan.

 

Baca lagi entry sya yang terdahulu berkaitan Basic H di link Kebaikan Dan Kelebihan Basic H

 

Sebotol Basic H ni boleh bertahan sehingga 6 – 8 ┬ábulan malah ada yang sampai setahun pakai pun tak habis-habis..Sangat jimat kan.Selain untuk cuci botol bermacam lagi kegunaan Basic H ni..

 

Nak order Basic H??Hubungi sya sekarang yer…semoga perkonsian sya berkaitan Tips Cuci Puting Susu supaya tak berkerak bermanfaat untuk semua..

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge